33 to 45

News & Faves on Vinyl

A chat with … The BV’s

Im ersten 33to45 Interview erfahrt ihr mehr über die (noch sehr kurze) Geschichte der äußerst vielversprechenden Indie Jangle Pop Hoffnung aus Augsburg und Falmouth/UK, The BV’s. Fred und Josh kamen beide zu Wort, und haben unabhängig voneinander in ihrer jeweiligen Muttersprache geantwortet. Sie sprechen über den unkonventionellen Aufnahmeprozess, darüber wie man eine Band über zwei verschiedene Länder hinweg aufrecht erhält, über ihre Einflüsse und den Weg, den sie mit den BV’s bestreiten wollen, und geben einen aufschlussreichen Einblick in die Innenwelt dieser frischen Band.

FRED:

33to45: ”We started a band when Fred came to Falmouth and wrote and recorded 11 songs in 11 days before he went back to Augsburg.” – so simpel ist eure Geschichte auf eurer Facebook Seite beschrieben. War es wirklich so simpel?

Ich bin im Februar zu Josh nach Falmouth gezogen, ohne dass wir uns vorher gekannt haben und schon am ersten Tag haben wir gemerkt wie ähnlich unser Musikgeschmack ist – tatsächlich war der Aufnahmeprozess dann so simpel wie beschrieben, ich hab mir im April eine günstige 12 String Gitarre gekauft (Weil ich natürlich mein ganzes Equipment in Augsburg lassen musste) und im Mai und Juni entstanden dann die 11 Songs an 11 Tagen – ohne viel Überlegen, meistens entschieden wir uns für ein paar Akkorde und auf die wurden dann Bassgitarre und Gitarren intuitiv gespielt. Auch die Texte und Melodien sind teilweise unterbewusst geschrieben also ohne nachzudenken.

33to45: Zu welchem Zeitpunkt dachtet ihr euch „Hey, wir könnten eigentlich zusammen Musik machen!“?

Das war erst sehr spät, im Mai an einem Abend im Pub, Josh hatte die Idee und am nächsten Tag hatten wir „Ray“ fertig.

33to45: Wie seid ihr auf euren Namen The BV’s gekommen?

The BV’s stands for Decibels.

33to45: Wer ist bei den BV’s wofür verantwortlich? (z.B. Songwriting, Artwork, Video, …)

Eigentlich machen wir fast alles gemeinsam, jetzt wo ich wieder in Augsburg wohne schreiben wir uns täglich, senden uns die Dateien für neue Lieder und sprechen eben ‚from a distance‘ miteinander. Josh ist (als Editor) verantwortlich für eigentlich alles sprachliche und visuelles ist eher mein Aufgabenbereich.

33to45: Habt ihr gemeinsame Einflüsse? Und wo unterscheidet sich euer Geschmack?

Sehr viele gemeinsame Einflüsse, nicht nur musikalisch – das war auch der Grund Musik zu machen. Josh hört auch viel Underground HipHop, da kann ich kaum bis gar nicht mitreden.

33to45: Ich persönlich musste beim Hören eurer ersten Online Single direkt an Billy Bragg denken. Nerven euch solche Vergleiche oder sind sie eher eine Ehre für euch?

Das ist interessant, mich nervt das überhaupt nicht, irgendwo hat jeder seine Einflüsse und ich glaube dass man 2016 wohl nichts komplett neues mehr erschaffen kann bzw. man eher durch das Kombinieren verschiedener Einflüsse vorankommt. 

33to45: Beeinflussen euch Bands wie die Field Mice, oder andere Indie Pop Bands der 80er auch? Besonders eure Gitarren haben mich an sie erinnert.

Ja absolut, da gibt es viele Bands – von Sarah Bands über Slowdive, The Jesus and Mary Chain über Neu! und The Brian Jonestown Massacre bis The Radio Dept. oder Mile Me Deaf um jetzt nur die bekannteren zu nennen – ich glaube was es dann ausmacht dass man sich an etwas erinnert fühlt ist einfach die Atmosphäre die entsteht.

33to45: Worum drehen sich die Texte eurer Songs? Welche Themen behandelt ihr in ihnen?

Unsere Texte sind fast ausschließlich automatisch geschrieben also irgendwie unterbewusst und roh. Die entstandenen Sätze stellen wir dann zu Stimmung und Melodie wieder bewusster zusammen. Thematisch reicht das dann von surrealistischen Betrachtungen der Liebe bis zur Frage nach dem Abendessen.

33to45: Ihr seid beide auch in anderen Bands aktiv, Josh bei Planet Jazz, Fred bei Endlich Blüte. Wie beeinflusst euch das als Band oder sind das für euch zwei völlig voneinander getrennte Dinge? Mögt ihr die anderen Projekte eurer Bandpartners?

Lustigerweise ist die Herangehensweise in beiden Bands komplett verschieden. Bei Blüte steht das Proben und Live spielen im Vordergrund und Songs werden lange ausgetüftelt bis sie als fertig gelten. The BV’s haben noch nie geprobt und Songs werden schnellstmöglich beendet, wenn das Grundgerüst einmal steht gibt es quasi kein zurück mehr. Ohne die letzten zwei Jahre Blüte wäre diese Sicherheit und Geschwindigkeit beim Schreiben und Aufnehmen der BV’s aber für mich nie möglich gewesen. 

Planet Jazz konnte ich in Falmouth zweimal live sehen was großartig war. Überhaupt gibt es dort viele tolle Bands.

33to45: Wie ich gehört habe, habt ihr bereits ein vollständiges Album aufgenommen, das in Kürze veröffentlicht wird. Könnt ihr uns mehr dazu erzählen?

Das Album wird auf dem wunderbaren Label Kleine Untergrund Schallplatten in limitierter Auflage erscheinen, im Februar / März 2017 – Ich habe Labelchef Ronny Pinkau die ersten sechs Songs geschickt um seine Meinung zu hören und er war sofort begeistert und meinte dass er davon etwas veröffentlichen möchte.

33to45: Warum habt ihr euch dazu entschlossen, gleich ein ganzes Album aufzunehmen, anstatt einer Single? (Kleine Untergrund Schallplatten hat bisher von neuen Bands immer eine 7’’ Single veröffentlicht)

Das war Ronnys Entscheidung, im Mai / Juni haben wir einfach versucht so viele Songs wie möglich aufzunehmen und als ich dann, zurück in Augsburg, alle zusammen mit ihm durchgehört habe wollte er sie als ganzes veröffentlichen.

33to45: Wollt ihr mit dem Album auf Tour gehen? Oder nur ein paar Konzerte in England und Deutschland spielen? 

Wir werden definitiv 2017 ein paar Konzerte spielen, müssen uns aber jetzt erst einmal überlegen wie wir die Songs live umsetzen können – eine Tour wäre natürlich schön, ist aber noch nicht geplant.

33to45: Wohin soll der Weg der BV’s allgemein führen? Nehmt ihr schon neues Material auf?

Gute Frage, ich bin selbst gespannt was da noch kommen mag – wir nehmen jedenfalls bereits weiter auf und freuen uns jetzt erst einmal über eine Teaser Kassette die Mitte Dezember auf dem griechischen Label Melotron Recordings veröffentlicht wird und die große KUS Platte.

33to45: Zum Abschluss, wie immer fünf allgemeine Fragen: 

Welche Musik hört ihr gerade?

The Blue Angel Lounge _ In Times 2006 – 2010

Real Numbers _ Wordless Wonders

The Early Years _ II

Pure Morning _ The Broadcasting Department of Philadelphia

Eure 5 Lieblingsalben?

Momentan:

The Jesus And Mary Chain _ Psychocandy

The Chills _ Kaleidoscope World

Neu! _ Neu! 2

AB Repeat (Das nie veröffentlichte Album)

Slowdive _ Just for a Day

Eure Lieblingsfilme?

2001: A Space Odyssey, 

Was macht euch glücklich?

Menschen.

Was macht euch traurig?

Menschen.

JOSH:

33to45: ”We started a band when Fred came to Falmouth and wrote and recorded 11 songs in 11 days before he went back to Augsburg.” – this simple description can be found on your Facebook page. Was it really as simple? 

Yeah, pretty much! Fred moved to Falmouth for a few months on an exchange programme at the university here. We have a spare room in our house, and my girlfriend Lally and Fred found each other on Facebook – and then Fred moved in. But we didn’t start making music together for a while after that.

33to45: When did you realize you could record music together? 

It actually took us ages, and I really don’t know why we didn’t start sooner. We’d been living together for about four months, and then Fred bought a really nice 12-string Revelation in the last few weeks he was in Cornwall, and that prompted us to start making some music. We quickly realised it was working really well and we were both enjoying it, but we also knew we didn’t have too much time left. So we tried to write and record as much as we could.

33to45: Tell us more about your name. Why do you call yourself the BV’s?

It’s a bit of an in-joke really. We have a friend Charlie (the singer from Planet Jazz and two other great Falmouth bands The Red Cords and Holiday Ghosts), and he would always talk about adding bv’s (backing vocals) to tracks during recording or practice, so we took it as a band name. Initially we were going to spell it ‚the be vees‘, but realised it was too much like the be gees…

33to45: Who’s responsible for what in the BV’s? (e.g. songwriting, artwork, video, …)

We share the songwriting, but we always write different parts. When we were writing at my house in Cornwall, we would try to come up with an idea and then we would write it together, but it was never like one of us would always write the lyrics and the other the guitars, we just did it as it came. When I visited Augsburg recently, we realised that we haven’t even played some of the songs all the way through together, as we were recording them as we wrote them, which is odd.

Now that we’re in different countries, it works a little differently. For the new songs we’ve done, we’ve tended to send each other almost a whole song with parts that need filling in. But it’s still a shared process.

Fred did all the artwork for the Facebook page, and made the video for Speaking from a Distance. I’m awful at that stuff, and Fred is really, really good at it (he also does all the design for KUS). But I did do some filming for a new video that we’ll hopefully be releasing soon.

33to45: Do you share similar influences? And where do your tastes differ from each other? 

When Fred first moved in, we definitely bonded over the bands we both liked, like The Radio Dept, Brian Jonestown Massacre and Flying Nun bands, and lots of twee and jangle pop bands. But I think we’ve also influenced each other musically. Fred has introduced me to loads of really great German indie bands from the 80s/90s, as well US bands like the Allah-Las. But there are also some differences in our music tastes – I listen to lots of hip hop, which I know Fred isn’t that in to.

33to45: I, personally, was right away reminded of Billy Bragg, when listening to „Ray“, your first online release. Does it bother you to be confronted with such comparisons, or is it rather an honour? 

Thanks! I’m a really big Billy Bragg fan, especially the early stuff he did with Riff Raff and his first couple of solo albums, and we also come from the same part of East London/Essex. I think, generally, that people will always compare new music to what they already know, unless they’re listening to something completely alien for the first time. But it’s also nice to be acknowledged for your own work and your own sound.

33to45: Do bands like the Field Mice, or other indie pop bands from the 80s also influence you? Your guitars especially remind me of these bands. 

Definitely. We started out trying to make music in that vein, mainly as Fred had just bought a 12-string guitar, which is perfect for that, and the first couple of songs we recorded, like „Ray“, are really influenced by those bands. But as we started writing more we started to combine that sound with others, like shoegaze and kraut. But even though we have taken in other influences, I think you can still hear that jangle sound in lots of the melodies and guitar parts in our songs.

33to45: Where do you go with your songs lyric wise? What are the topics that you want to include?

As we were trying to write a song a day, we found it really hard to write good lyrics so quickly. Fred had been working with automatic writing in his art, so we tried doing that instead, and it really worked. Out of the 11 songs on the record, I think only one or two didn’t use automatic writing. Basically you just sit down and write whatever words come into your head, without thinking about it, and then try to form some lyrics out of that. Fred is really good at it, it took me ages to be able to do it properly!

33to45: You both are also active in other bands, Josh in Planet Jazz, Fred in Endlich Blüte. How does that influence you as a band, or is it a completely different story? Do you like the other projects of your bandmate?

I absolutely love Endlich Blüte – their new EP (also on KUS) is great and has Fred’s face on the cover. I play bass in Planet Jazz and our music is very different to The BV’s, so I find it easier to distinguish between the two projects. If I’m writing a song, I tend to decide first if I’m writing for the BV’s or Planet Jazz. But playing in Planet Jazz has definitely made me a better musician, and has improved my songwriting, which I’ve taken into the bv’s.

33to45: So, as I’ve heard you have already finished recording an entire album which is ready to be released very soon. Can you tell us a bit more about that?

When we started writing and recording, we weren’t thinking about making an album or a single – we just wanted to record as much as possible in the time we had. We did 11 tracks before Fred moved home, and Ronny really liked them all, so we’re making an album out of them! But even though we didn’t record it as an album, the tracks were recorded in such a short space of time that they go together pretty well, or that’s what Ronny tells us.

33to45: Why did you decide to release an album right away instead of a 7’’ single first (Kleine Untergrund Schallplatten mostly started with a single of a new band first)?

We didn’t decide it, Ronny at KUS did! Fred initially sent Ronny a couple of songs, and he said he wanted to release something with us, probably a single. But when Fred moved back to Augsburg and showed Ronny all the tracks we’d recorded, he said right away he wanted to make an album out of them.

33to45: Are you planning to go on tour with the album? Or will it just be some shows in England and Germany maybe?

We’re not quite sure yet. We really want to play live, and we’ve been talking with Ronny about doing some shows next year in Germany, possibly with a full band with members from some other Augsburg bands and some Falmouth bands. We’d love to do a tour as well, so hopefully we can get one together.

33to45: Where do you want to go with the BV’s in general? Are you still recording new material?

We are! We took a little break after Fred moved back to Germany, but since then we’ve finished three new songs, which will be on the tape we’re releasing with Melotron Records in December. At the moment though our focus is on getting the record out and playing some shows.

33to45: Finally, here are five general questions, I end every interview with: 

Which music are you currently listening to?

The albums I have on my phone at the moment are:

A Tribe Called Quest – We Got it From Here… Thank You 4 Your Service

Swet Shop Boys – Cashmere

Nick Lowe – Labour of Lust

Muprh and the Gazorpos – A Little Reaction

Solange Knowles – A Seat at the Table

Kirsty MacColl – The Stiff Years

Your 5 favourite records of all time?

Err this is (obviously) really hard, but I’ll try (these are of course subject to change!):

Elvis Costello – My Aim Is True/This Year’s Model (Sorry I can’t pick one of them!)

Weezer – The Blue Album

Silver Jews – The Natural Bridge

Kool AD – Word OK

Bruce Springsteen – The River

Your favourite movies?

The Connection

Network

Blue Velvet

The Killing of a Chinese Bookie

A Woman Under the Influence

The Man with the Golden Arm

What makes you feel great?

Playing music, reading, Lally, gremlins

What makes you feel sad?

Racism, climate change, Brexit, the rise of the far-right

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